OV-10 Bronco: lehké bitevní letadlo nad Vietnamem, v Pouštní bouři i nad Sýrií

Přidat na Seznam.cz

North American Rockwell OV-10 Bronco byl lehký bitevní a pozorovací letoun nasazený během války ve Vietnamu, který si oblíbilo americké letectvo, námořnictvo i námořní pěchota. Byl schopen plnit různé úkoly a stal se přes svou jednoduchost skutečně neocenitelným prostředkem. Nasazení OV-10 na Blízkém východě v roce 2015 ukázalo, že se tento unikátní letoun možná jednoho dne do služby vrátí. 

ov-10Foto: OV-10 amerického letectva | Air Force Camera Operator: TSGT BILL THOMPSON / Public domain

OV-10 Bronco byl zaveden do služby v amerických ozbrojených silách prostřednictvím programu „tří služeb“, který vyžadoval letoun, jenž by mohl vést boj nad džunglí, nést řadu zbraní a až 2400 liber (1088 kg) nákladu, pojmout dvoučlennou posádku, operovat z letadlové lodi, mít pohon dvou motorů a startovat i z velmi krátké vzletové dráhy.

Pevnost Osowiec ruští obránci dokázali bránit proti přesile neuvěřitelných 11 měsíců

Bylo předloženo jedenáct návrhů, včetně North American Aviation/Rockwell NA-300, navrženého H. K. Beckettem a plukovníkem námořní pěchoty USA K. P. Ricem. Tato dvojice přišla s návrhem a oslovila s ním společnost North American Aviation. Poté, co byl koncept vybrán, bylo objednáno sedm prototypů a lehký bitevní letoun, od té doby nazývaný OV-10 Bronco, se vznesl na oblohu v srpnu 1967. Jakmile se ukázalo, že splňuje všechny požadavky, byla zahájena jeho velkosériová výroba, přičemž v letech 1965–1986 jich z výrobní linky sjelo 360.

Letoun OV-10 Bronco měl dva trupy spojené horizontálním stabilizátorem a poháněly ho dva turbovrtulové motory Garrett T76-G-420/421, které bylo možné v případě potřeby plnit vysokooktanovým automobilovým palivem. Ty poháněly třílisté vrtule a umožňovaly letounu letět maximální rychlostí 452 km/h. Palivové nádrže umožňovaly skvělý dolet až 1995 km.

Pozor Aktualita:  Bitva o Tarawu: Krví nasáté americké vítězství. Japonci nedali ani metr zadarmo

OV-10 se vyznačoval seříznutými konci křídel pro lepší ovladatelnost v nižších hladinách a kokpitem, který pilotovi poskytoval vynikající výhled během boje. Kokpit byl vybaven vystřelovacími sedadly, která zajišťovala, že se letci mohli v případě potřeby bezpečně zachránit. Jak již bylo zmíněno, jedním z hlavních požadavků na OV-10 bylo, aby mohl vzlétnout z krátké dráhy. Tuto schopnost měl, stejně jako schopnost vzlétat z letadlových lodí, i bez použití katapultů. Výzbroj OV-10 zahrnovala kanóny, rakety i řízené střely. Varianta „D“ mohla být vybavena čtyřmi kulomety M60C ráže 7,62 mm nebo jedním kanónem M197 ráže 20 mm. Prostřednictvím sedmi pevných bodů mohl nést také AIM-9 Sidewinder, bomby, světlice, rakety s bílým fosforem, rakety s tříštivo-trhavou hlavicí, nebo senzory.

První letouny OV-10 Bronco provozované americkým letectvem byly nasazeny ve Vietnamu v červenci 1968 v rámci operace Combat Bronco, která byla pro letectvo příležitostí vyzkoušet a vyhodnotit schopnosti letounu v boji. Mezi dubnem a červnem 1969 prošel OV-10 dalšími testy v rámci operačního cvičení známého jako „Misty Bronco“ v taktické zóně pod III. sborem Jižního Vietnamu. Cílem bylo prokázat, že letoun může působit v rolích lehkého bitevníku, což OV-10 splnil ke všeobecné spokojenosti. Po skončení vietnamské války zůstal OV-10 v aktivní službě u letectva, ale dočkal se jen omezeného nasazení. Ve službě nicméně vydržel až do září 1991.

Unikátní nález německé druhoválečné pušky StG 44 po více jak 74 letech

Mezi třemi americkými ozbrojenými složkami, v jejichž jednotkách OV-10 Bronco sloužil, byla také námořní pěchota. Po vstupu do služby byl letoun nasazen u dvou pozorovacích letek, z nichž každá létala s devíti kusy varianty A a devíti kusy modelu D. Kromě toho námořní pěchota s tímto letounem zřídila i leteckou záložní pozorovací letku. Námořní pěchota obdržela celkem 114 kusů OV-10A. Zpočátku upřednostňovala letoun pro jeho schopnost vzlétnout prakticky z jakékoli platformy, ať už to byla letadlová loď nebo primitivní polní cesta. V průběhu vietnamské války jej její jednotky provozovaly během řady misí a v různých rolích, přičemž předčil očekávání všech.

Pozor Aktualita:  Přes 560 000 mrtvých a 8 000 tanků: Ukrajina poskytla ruský účet za 2,5 roku konfliktu

Mimo Vietnam se OV-10 dočkal služby u námořní pěchoty ještě během operace Pouštní bouře. To bylo rozhodnutí, které americké letectvo a námořnictvo odmítly kopírovat, protože panovaly obavy, že letoun není dostatečně výkonný, aby na moderním bojišti obstál. Některé byly ztraceny, ale v situaci technicky spíše zaostalého protivníka obstály se ctí. Námořní pěchota pak vyřadila OV-10 až v roce 1995.

Letoun rovněž provozovalo americké námořnictvo, ale v menší míře než americké letectvo a námořní pěchota. Začátkem ledna 1969 zřídilo námořnictvo lehkou bitevní peruť 4 (VAL-4) a pověřilo její piloty prováděním vzdušného průzkumu a útočných akcí, jakož i palebnou podporou pro jednotky Navy SEAL, námořní pěchotu a námořní říční hlídková plavidla.

Bojové operace VAL-4 začaly v dubnu 1969 a letci této letky létali nad deltou Mekongu v rámci pozorovacích i bojových scénářů, zejména během kambodžské kampaně. Právě v této době a v posledních letech vietnamské války zaznamenala VAL-4 největší úspěchy a její poslední bojová mise se uskutečnila v březnu 1972. Letka byla rozpuštěna o necelý měsíc později.

Pozor Aktualita:  Ruské umísťování pneumatik na Tu-95 a Tu-160 má smysl

Mimo vojenské účely byl OV-10 provozován například NASA a vládou USA, přičemž první z nich jej využívala pro výzkumné účely a druhá (zejména ministerstvo zahraničí) provozovala letoun prostřednictvím společnosti DynCorp International pro účely zachycování pašeráků drog v Jižní Americe. V roce 2015 bylo oznámeno, že dva letouny OV-10 během 82 dnů absolvovaly 120 bojových misí na Blízkém východě, pravděpodobně v Iráku a Sýrii.

Zdroj: warhistoryonline.com

ZDROJ ZDE ✅ REKLAMU ✅ můžete mít zde například formou zpětného odkazu více :Ceny reklamy