V Hustopečích nad Bečvou jsou ode dneška v provozu obří uhlíkové filtry, které budou z lokality zasažené benzenem po únorové havárii vlaku čerpat kontaminovanou podzemní vodu. Uhlí nasorbované toxickou látkou poputuje pak k regeneraci do Rakouska. Zařízení je již funkční, jede zatím ve zkušebním provozu, řekla ČTK mluvčí České inspekce životního prostředí (ČIŽP) Miriam Loužecká. Informaci o zprovoznění filtrů dnes ČTK potvrdili také hasiči. Filtry jsou součástí první etapy sanačního projektu. Jeho náklady zatím nejsou známy, Správa železnic však má již nasmlouvány práce v hodnotě zhruba 300 milionů korun.
Filtry už podle zasahujících hasičů dnes začaly pracovat, odborníci ještě vychytávají poslední drobnosti. Tři dvacetitunové filtry s aktivním uhlím jsou jedním ze zásadních opatření, která navrhla ve svém plánu sanační firma. „Filtry budou sloužit k čištění části čerpané kontaminované podzemní vody, která se nebude zasakovat zpět do sanovaného prostoru, ale po vyčištění bude rozstřikována na hladinu povrchové vody ve štěrkovně,“ popsala inspekce na webu. Důvodem je udržování hladiny podzemní vody v území ohraničeném larsenovou stěnou v nižší úrovni, než bude hladina podzemní vody mimo tento vymezený prostor. Rozdílem hladin nebude případnou netěsností štětové stěny unikat kontaminace mimo vymezený prostor.
Pro dekontaminaci čerpané podzemní vody budou vždy zapojeny dva filtry s náplní aktivního uhlí sériově za sebou, první jako pracovní, druhý jako pojistný. „Třetí filtr bude prázdný a bude připravený pro naplnění novou dávku granulovaného aktivního uhlí. Nasorbované aktivní uhlí benzenem bude odváženo k regeneraci do zpracovatelského závodu v Rakousku,“ doplnili inspektoři. Dodali, že filtry budou v provozu během první etapy sanace, maximálně využívané budou ale až v následující etapě, po odstranění volné fáze benzenu z hladiny podzemní vody při dekontaminaci čerpané podzemní vody s rozpuštěným benzenem.
Rozsah prací v první etapě sanačního projektu navrhla firma Dekonta, která na místě likviduje ekologickou havárii. Vyčíslení nákladů první etapy sanace území podle Správy železnic momentálně ještě není k dispozici. „Schválením finálního plánu této etapy se určil rozsah prací, které bude v první etapě sanace potřeba provést a sanační firma pro tyto stanovené práce v současné době zpracovává rozpočet. Správa železnic má doposud v rámci odstraňování následků havárie v Hustopečích nad Bečvou zasmluvněné práce za zhruba 300 milionů korun – jde o práce už provedené i takové, které se teprve budou realizovat,“ řekl ČTK mluvčí SŽ Dušan Gavenda.
Součástí sanačního projektu jsou i protipovodňová opatření v podobě zemního hrazení a zvýšené štětové bariéry. Minimální výška hráze bude půl metru, maximální výška zhruba 1,6 metru nad úrovní stávajícího terénu. Linie protipovodňových opatření bude dlouhá téměř 400 metrů.
ZDROJ ZDE ✅ REKLAMU ✅ můžete mít zde například formou zpětného odkazu více :Ceny reklamy