Suchoj údajně pokračuje ve zdokonalování nejnovější ruské stíhačky Su-57. Společnost Rostech uvádí, že testování nového motoru pro tento letoun bylo zcela dokončeno a další výrobní várka Su-57 již bude motory AL-51F1 neboli Izd. 30 vybavena.
Foto: Suchoj Su-57 | Shutterstock
Nový motor v testovací laboratoři údajně ukázal skvělé výsledky i v oblasti infračerveného stealth. Hlavním rysem Izd. 30 je však schopnost dosáhnout nadzvukové rychlosti bez zapnutí přídavného spalování.
Motor AL-51F1 si zachovává ty nejlepší vlastnosti předchozího modelu AL-41F1, včetně proměnného vektoru tahu. Nyní však díky schopnosti zrychlit na rychlosti nad 1 Mach bez použití přídavného spalování, se operační dosah letounu znatelně zvýšil a spotřeba paliva byla výrazně snížena.
Ve srovnání s motorem AL-41F1 má nový motor zvýšený tah. Z hlediska specifického tahu je AL-51F1 lepší než všechny zahraniční analogy. Tento ukazatel umožní letounu Su-57 zvýšit kapacitu nesené munice při plnění misí na velké vzdálenosti.
Odborníci poznamenávají, že režim cestovního letu nadzvukovou rychlostí bez zapnutí přídavného spalování poskytne možnost skrytě se přiblížit limitům použití palubních zbraní.
Letoun Su-57 se nyní poprvé prezentuje široké veřejnosti v Číně na největší letecké přehlídce v Asii – Air Show China 2024. Rusové tam však vyslali dva stařičké prototypy T-50-4 a T-50-6 z roku 2012, respektive 2016.
Su-57 je středně těžký víceúčelový bojový letoun 5. generace se sníženou radarovou zjistitelností. Jde o jednomístný dvoumotorový středoplošník s trupem plynule přecházejícím v křídlo disponující vynikající aerodynamikou.
Jeho pohon zatím zajišťují dva dvouproudové motory typu Saturn Al-41F-1 (Izd.117) s řízeným vektorem tahu, které budou u pozdějších výrobních sérií nahrazeny jednotkami Saturn/Saljut Izd. 30.
Letoun je vybaven radioelektronickým systémem Š121, který je tvořen radarem N036 a systémem REB L402 Gimalaj. Systém ke své práci využívá celkem pět antén s pevnou fázovanou mřížkou a digitálně vychylovaným paprskem (AESA).
Prototyp stroje Su-57 poprvé vzlétl 29. ledna 2010, první sériový Su-57 převzaly Vzdušně-kosmické síly Ruské federace 25. prosince 2020. Očekávaná životnost, tedy délka služby těchto strojů je 35 let.
Zdroj: TOPCOR
ZDROJ ZDE ✅ REKLAMU ✅ můžete mít zde například formou zpětného odkazu více :Ceny reklamy