Úterní zveřejnění finančních výsledků Volkswagen Group za loňský rok ukázalo propadající se zisky skupiny, nízké prodeje v Číně a nárůst fixních nákladů. Přes to ale jasným tahounem zůstává Škoda Auto, která je nyní nejziskovějším výrobcem osobních aut v celém koncernu.
Tržby VW za fiskální rok 2024 meziročně mírně vzrostly z 322,3 miliardy eur na 324,7 miliardy eur. Ve srovnání s rokem 2023 se ale čistý zisk snížil o 30,6 procenta na přibližně 12,39 miliardy eur, oznámila skupina. Ziskovost za loňský rok má tedy celý koncern na 3,8 %. Celkem největší automobilka na světě prodala v loňském roce 9 milionů vozů.
Příčinou slabých výsledků jsou vysoké fixní náklady a nízké prodeje v Číně. Do roku 2030 má zaniknout 35 000 pracovních míst. Automobilka také plánuje v nadcházejících letech výrazně omezit investice.
Pro rok 2025 Volkswagen očekává nárůst tržeb o pět procent. „Výzvy vyplývají zejména z politické nejistoty, rostoucích obchodních omezení a geopolitického napětí, zvyšující se konkurence, volatilních trhů s komoditami, energií a měnami a přísnějších emisních požadavků,“ uvedla společnost.
Problémy Porsche
Zisk výrobce sportovních a terénních vozů Porsche se v roce 2024 propadl o 30 procent. Mezi hlavní důvody poklesu patřily slabé výsledky na čínském trhu a vysoké náklady na obnovu modelových řad. Vedení v čele s Oliverem Blumem neočekává rychlé oživení.
Společnost nyní více investuje do spalovacích motorů a plug-in hybridů. Do roku 2029 by mělo být zrušeno přibližně 1 900 pracovních míst v hlavním závodě v Zuffenhausenu a ve vývojovém centru Weissach, oznámila společnost.
Škoda jako tahoun
Škoda Auto, která má své výsledky podrobněji prezentovat zítra na tiskové konference, vytvořila vloni provozní zisk téměř stejně vysoký jako její sesterská značka Volkswagen. Jak ale poznamenává analytik J&T Banky, Pavel Ryska, značka VW potřebovala na podobný provozní výsledek „více než třikrát vyšší tržby než Škoda”.
Škoda je podle něj nyní „s přehledem nejziskovějším masovým výrobcem osobních aut v rámci skupiny Volkswagen Group: Škoda má provozní marži 8,3 % oproti 2,9 % u Volkswagenu a 4,4 % u Seatu.“
The post Skupině Volkswagen vloni dramaticky klesl zisk, Škodovka dle analytika naopak táhne appeared first on Epoch Times ČR.
✅ Více: ZDROJ ZDE