Provoz nebude překračovat hlukové limity, potvrdila EIA. Moravská brána má zelenou

První vysokorychlostní trať v České republice úspěšně prošla procesem posuzování vlivů na životní prostředí (EIA). Kladné stanovisko Ministerstva životního prostředí umožňuje pokračovat v přípravě úseku mezi Prosenicemi a Ostravou-Svinovem, který je součástí budoucí páteřní trasy mezi Prahou, Brnem a Ostravou.

Nyní může Správa železnic zahájit výkup potřebných pozemků. Projekt s názvem VRT Moravská brána je považován za zásadní milník v modernizaci české železniční infrastruktury.

„Schválení EIA nás posouvá do další fáze projektu vysokorychlostní tratě, která výrazně zvýší kapacitu železniční infrastruktury na Moravě. Zároveň s přípravou výstavby řešíme financování úseku z Brodku u Přerova do Ostravy jako jednoho z prvních projektů PPP,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka (ODS).

První kladné EIA stanovisko pro VRT v Česku

Ministerstvo životního prostředí prověřilo v rámci posudku řadu dopadů – od hlukových limitů přes kvalitu ovzduší až po vliv na místní ekosystémy. Výsledkem je první závazné stanovisko svého druhu pro vysokorychlostní železnici v České republice.

„Ministerstvo životního prostředí vydáním historicky prvního závazného stanoviska pro vysokorychlostní železnici dokončilo odborně náročný proces hodnocení vlivů na životní prostředí. Ten například prokázal, že provoz na plánovaných úsecích trati nezpůsobí překračování platných hlukových limitů. Závěr tedy je, že dopady na životní prostředí a veřejné zdraví jsou akceptovatelné,“ uvedl ministr životního prostředí Petr Hladík (KDU-ČSL).

Výjimkou je lokalita soustavy Natura 2000, jejíž ochrana bude řešena samostatně. Ministerstvo zároveň stanovilo 61 podmínek, které musí Správa železnic splnit, aby minimalizovala či kompenzovala negativní vlivy stavby.

Směřujeme k realizaci, říká Správa železnic

Schválení EIA umožní další kroky k realizaci projektu, který bude financován formou partnerství veřejného a soukromého sektoru (PPP).

„Kladné stanovisko EIA pro vysokorychlostní tratě představuje významný milník. Je důkazem, že je projekt připravován profesionálně a v rámci nejvyšších kvalitativních standardů. Zároveň nám stanovisko umožní posunout se blíž k vlastní realizaci,“ uvedl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

Úsek mezi Prosenicemi a Ostravou-Svinovem má délku 63 kilometrů a stane se součástí mezinárodního železničního propojení na polské Katovice a Varšavu. Jeho výstavba má přinést rychlejší a ekologicky šetrnější dopravu mezi hlavními městy a regiony Česka.

ZDROJ ZDE ✅ REKLAMU ✅ můžete mít zde například formou zpětného odkazu více :Ceny reklamy

Pozor Aktualita:  Víc prostoru, rychlejší servis. České dráhy dokončily přístavbu haly v Šumperku