Co se stane, když na silnici praskne pneumatika, a co má řidič dělat?

Prasknutí nebo propíchnutí pneumatiky za jízdy je jednou z nejnebezpečnějších situací na silnici. Nečekaná ztráta tlaku v pneumatice může vést ke ztrátě kontroly nad vozidlem a nehodě. Pojďme se dozvědět, proč k tomu dochází, jaké mohou být následky a jak reagovat.

Propíchnutí pneumatiky v rychlosti je nejčastěji důsledkem:

  • Opotřebení nebo poškození – staré, prasklé pneumatiky, proříznutí, kýly;
  • Nesprávného tlaku – přehuštěná pneumatika se přehřívá a podhuštěná pneumatika může prasknout v důsledku bočního pohybu;
  • Náraz do ostrého předmětu – hřebík, sklo nebo výmol s ostrými hranami může proříznout gumu;

Pokud pneumatika praskne v rychlosti, je nejdůležitější zachovat klid a nedělat prudké pohyby:

  • Držte volant pevně oběma rukama a snažte se prudce nezatáčet;
  • Nepoužívejte brzdu! To může vést ke smyku. Je lepší opatrně snížit rychlost uvolněním plynového pedálu;
  • Pokud je vůz vybaven manuální převodovkou, můžete plynule podřadit, abyste zpomalili;
  • Když rychlost klesne na 30-40 km/h, opatrně zajeďte ke krajnici a zastavte.

Hloubka dezénu pneumatiky je klíčovým faktorem pro bezpečnost jízdy, zejména za mokra a v zimních podmínkách. I když zákonem stanovené minimum je často 1,6 mm, pneumatiky s hloubkou dezénu 2 mm a více stále poskytují určitou úroveň přilnavosti a bezpečnosti. Pojďme se podívat, co to znamená a na co si dát pozor.

Pozor Aktualita:  Dva roky prezidenta Pavla: dvakrát vetoval zákon, dvakrát udělil milosti a jasně podporuje Ukrajinu

Co znamená hloubka dezénu?

Dezén pneumatiky se skládá z drážek a lamel, které odvádějí vodu, sníh a nečistoty z kontaktní plochy pneumatiky s vozovkou. Čím hlubší je dezén, tím lépe pneumatika odvádí vodu a tím je menší riziko aquaplaningu (ztráta přilnavosti na mokré vozovce).

Hloubka dezénu 2 mm a více:

  • Letní pneumatiky:
    • Při hloubce dezénu 2 mm letní pneumatiky stále poskytují dobrou přilnavost na suchu.
    • Na mokru se však jejich výkon výrazně snižuje a riziko aquaplaningu se zvyšuje.
    • Je vhodné zvážit výměnu pneumatik, pokud se blížíte k této hloubce, zejména pokud často jezdíte za deště.
  • Zimní pneumatiky:
    • Zimní pneumatiky s hloubkou dezénu 2 mm již ztrácejí své klíčové vlastnosti pro zimní podmínky.
    • Lamely, které zajišťují trakci na sněhu a ledu, jsou již výrazně opotřebované.
    • V zimních podmínkách s touto hloubkou dezénu je jízda velmi nebezpečná
    • V zimních podmínkách je doporučená minimální hloubka dezénu 4mm.
  • Celoroční pneumatiky:
    • Celoroční pneumatiky s 2 mm dezénu se chovají podobně jako letní pneumatiky, ale s horším výkonem v extrémních podmínkách.
    • V zimních podmínkách se jejich výkon výrazně snižuje.
Pozor Aktualita:  Jasná výhra Olomouce. Volejbalistkám se dařilo

Po bezpečném zastavení:

  • Zapněte nouzový alarm a zobrazte značku nouzového zastavení;
  • Zkontrolujte poškození – pokud máte náhradní kolo a nářadí, můžete pneumatiku vyměnit;
  • Pokud nejste schopni provést výměnu sami, zavolejte silniční asistenci.

Prasklá pneumatika za jízdy představuje vážnou hrozbu, ale správnými kroky můžete nehodě zabránit. Hlavní je sledovat stav pneumatik, pravidelně kontrolovat tlak a být připraven na mimořádné situace.

Pneumatiky s hloubkou dezénu 2 mm a více stále poskytují určitou úroveň přilnavosti, ale jejich výkon se výrazně snižuje, zejména na mokru a v zimních podmínkách. Pro vaši bezpečnost je vhodné zvážit výměnu pneumatik, pokud se blížíte k této hloubce. Pravidelná kontrola hloubky dezénu je klíčová pro zajištění bezpečné jízdy.

Pozor Aktualita:  Nebezpečné koncentrace par brání odklízení cisteren. Hasiči je postupně odpařují

Článek Co se stane, když na silnici praskne pneumatika, a co má řidič dělat? se nejdříve objevil na Novinykraje.cz.

Celý článek zde: ZDROJ ZDE ….✅ REKLAMU ✅ můžete mít zde například formou zpětného odkazu více :Ceny reklamy
….